donderdag, februari 01, 2007

Bezoek aan de fruitveiling "Profruco"


Dit is een echte veilingklok. Rino speelde een aantal spelletjes met ons. Hij startte de klok bij een bepaald bedrag. Daarna zei hij op welk bedrag we mochten "kopen". Dit was heel leuk en .... spannend ! Wanneer moet ik nu precies duwen?...Er was een heleboel ambiance in de zaal !

In de veilingzaal worden we voorbereid op een "veiling". Iedereen krijgt een plaatsje toegewezen. We zijn allemaal een beetje zenuwachtig !!


Het fruit dat niet perfect is, wordt in een aparte koelinstallatie geplaatst. Dit fruit wordt enkel gebruikt om appelsap of appelmoes van te maken. Lekker !!




Buiten staan grote stapels houten kisten. De fruitkweker komt die leeg ophalen en brengt ze dan helemaal opgevuld terug naar de veiling.




Er stonden een heleboel leerrijke zaken in de veiling. We konden kijken en ruiken.. Soms was het niet gemakkellijk om het antwoord op de vragen te vinden.







Michaƫl en Dennis hielpen elkaar tijdens de zoektocht naar alle antoorden.







We moesten niet alleen goed kijken. We konden ook dingen doen. Laura en Sven keken waar er zoal appels gekweekt worden in Vlaanderen.








Alle informatie was heel duidelijk weergegeven. De verschillende standen waren heel mooi gemaakt.
















Charlotte en Cleo schrijven hun antwoorden rustig op. Leren is op deze manier echt fijn.





















Maarten vertelt ons waarop gelet wordt tijdens het bepalen van de "klasse". Hoe groot is de appel ? Zijn er geen vlekjes op ?



















In de grote koelinstallaties bedroeg de temperatuur amper 1 graad. Dit dient om het fruit langer goed te houden. Het fruit wordt als het ware "in slaap gehouden".






Bedankt aan Rino en Maarten van Profruco !

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Het spelletje van de veilingklok (zie bij de foto's)was heel leuk




van sven 5a

Anoniem zei

het was heel leuk en tof

en het was koud

charlotte 5a

Anoniem zei

ik vond het heel leuk zeker die veilingklok er waren kleine peren en die waren heel grappig het was heek moeilijk om op da knopje te duwen.


van jordy uit 5/6

Anoniem zei

Het was super leuk. Ik heb veel geleerd en het leukste was dat we op de knop moesten drukken. Ik ben 1 keer gewonnen. sammy

Anoniem zei

ja het was heel leuk en sommige vragen vonden we en de peren waren zo klein die ik nog nooit heb gezien en op het laaste gingen we een spel spelen en da was moeilijk en ge kreeg daar stress van !!! en da was moeilijk jeff heeft gewonnen en nog een paar mensen

groetjes glenn XXX

Anoniem zei

wil er iemand zeggen wat die site van de kikquiz ik weet de site niet meer

Anoniem zei

De site was www.kikquiz.be

Anoniem zei

ik ebn zo blij dat ik bij de eerste tien zat van het groot nederlands kinder dictee

Anoniem zei

ik vond het leuk maar we kwamen e raan enwe moesten direct in de koelcel en dat was zeer koud toen ik thusi kwam waren mijn voeten noch even koud

Anoniem zei

De appel die we op het einde kregen was lekker. Van Matthias 5a.

Anoniem zei

DIT JAAR (2008) HEBBEN WE DAT OPNIEUW GEDAAN.